loading...
مجله سرگرمی تفریحی جذاب آنلاین
آخرین ارسال های انجمن
امیر بازدید : 777 شنبه 25 آذر 1391 نظرات (0)

ورزش هایی زمستانی و تغذیه مناسب برای بدن


 
از عوامل مهم و مؤثر در موفقیت ورزشکاران تغذیه آنان می باشد . ظرفیت ورزشکار برای انجام هر چه بهتر ورزش ها با دریافت انرژی…..

 
ورزشهای زمستانی مثل اسکی چند سالی است که در ایران رواج بیشتری یافته است . کوه نوردی در زمستان از تفریحات لذت بخش و بسیارمؤثر درارتقاء سلامتی بدن است . از عوامل مهم و مؤثر در موفقیت ورزشکاران تغذیه آنان می باشد . ظرفیت ورزشکار برای انجام هر چه بهتر ورزش ها با دریافت انرژی ، مایعات و نوترنیت های کافی ، بالا می رود . مطمئناً در ذهن ورزشکار این سؤالها مطرح می شود که چه میزان غذا باید بخورد ؟ نیاز مایعات بدن او چقدر است؟ چه میزان پروتئین و ویتامین نیاز دارد?
فرد ورزشکار چه میزان انرژی نیاز دارد.
• مصرف غذا قبل از فعالیت ورزشی موجب احساس سرحالی و توانایی زیاد می شود ، گرسنگی و ضعف از شما دور شده و انرژی  ِ  عضلات و مغز محیا می شود . اگر قبل از فعالیت ،  کربوهیدرات مصرف شود ، ذخیره های گلیکوژنی بدن پرشده و در حین ورزش عضلات و مغز ، غذای مورد نیازشان را به راحتی در دسترس دارند و نیاز نیست با سوزاندن چربی ها که زمان زیادی می برد و بدن را خسته می کند ، انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند .
• خوردن غذا در حین ورزش به حفظ تعادل  ِ حرارت بدن و ثبات قند خون کمک می کند، انرژی ِعضلات و مغز تجدید شده و خستگی ، دیرتر عارض می شود .
• خوردن غذای مناسب پس از ورزش ، ذخیره های بدن شما را دوباره انباشته از انرژی می کند . میزان انرژی مورد نیاز بسته به میزان فعالیت و میزان جثه ورزشکار است .در فعالیتهای زیر میزان انرژی مورد نیاز برای انجام یک ساعت از کارهای زیر بیان شده است:

 
پیاده روی ۱۸۰کیلو کالری انرژی در ساعت لازم دارد
کوهنوردی ۶۰۰کیلوکالری انرژی در ساعت لازم دارد
پیاده روی با کفش اسکی به میزان ۴ کیلومتر ۵۶۰ کیلوکالری انرژی در ساعت لازم دارد
اسکی: بالا رفتن و پائین آمدن از شیب
۷۰۰کیلو کالری انرژی در ساعت لازم دارد

 
به ازاء ساعتی که ورزش انجام می شود این میزان انرژی به انرژی مورد نیاز بدن در حالت عادی اضافه می گردد ؛ که متوسط آن در یک خانم ۲۰۰۰ و در یک آقا ۲۲۰۰ کیلو کالری است .
پس از محاسبه کالری مورد نیاز ، لازم است  به نسبت مواد غذایی که باید مصرف شود توجه کنیم . ورزشهای یاد شده؛ کوهنوردی، اسکی و…. ورزشهای استقامتی – قدرتی هستند . از اینرو ورزشکار به غذاهای کربوهیدراتی بیشتر نیاز دارد ( ۵۵-۶۰% انرژی مصرفی) تا ذخائر گلیکوژن بدنش برای انجام این نوع فعالیت بیشتر شود . پروتئین نسبتاً زیاد مصرف شود . ( ۱۵-۲۰% انرژی مصرفی) و چربی کم مصرف شود ( ۲۵% انرژی مصرفی) .تعادل مایعات
تکناز: یک ورزشکار حتی در زمستان هم باید آب و نوشیدنی ، زیاد مصرف کند تا نیاز بدنش به مایعات برآورده شود . چرا ؟ زیرا بدن ما ۶۰ تا ۷۰ درصد از آب تشکیل شده است . بافت عضلانی میزان زیادی آب دارد از اینرو هر چه درصد عضلات بدن به دلیل ورزش بیشتر شود طبیعتا درصد آب مورد نیاز بدن بالاتر می رود . با انجام فعالیت های ورزشی ، حرات بدن بالا می رود. عضلات حرکت می کنند و این حرکت مداوم گرما تولید می کند. این حرارت باید از طریق تعریق بدن خارج شود .خروج آب از بدن حرارت بدن را تعدیل می کند . کافی نبودن آب اثرات مخربی بر خون، مغز و عضلات دارد. اگر آب بدن در اثر تعریق زیاد و کم شود ، حجم خون کاهش یافته وفعالیت قلب به مخاطره می افتد .

چه میزان آب باید مصرف شود؟
میزان آب مورد نیاز ، به میزان کالری مصرفی بستگی دارد . به ازاء هر کیلو کالری مصرفی ، ۱ تا ۵/۱ میلی لیتر آب لازم است . مثلاً یک ورزشکار که روزانه ۳۵۰۰ کالری انرژی نیاز دارد بین ۵/۳ تا ۵ لیتر آب نیاز دارد.دریافت آب کافی مانع از بروز خستگی زودرس شده و ورزشکار فعالیت هایش را به خوبی انجام خواهد داد .
مصرف مایعات قبل از ورزش:
نوشیدن ۲ لیوان مایعات ، ۲ ساعت پیش از ورزش مفید است.
مصرف مایعات در طول ورزش:
با شروع ورزش به فواصل، مایعات مصرف شود. مثلاً زمانی که در زمستان کوهنوردی شدید می کنید ، حتی اگر هوا سرد است و احساس تشنگی نمی کنید هر نیم ساعت ، ۱ لیوان مایعات بنوشید و اگر زمان ورزش ، بیش از یک ساعت است، از ساعت دوم ورزش هر نیم ساعت ۳۰ تا ۶۰ گرم کربو هیدرات هم مصرف کنید.( مثل یک لیوان چای کمرنگ و یک عدد بیسکویت شیرین )
مصرف مایعات پس از ورزش :
پس از ورزش اگر کاهش وزن داشتید به ازاء هر ۴۵۰ گرم ، نیم لیتر آب بنوشید.در اسکی کردن طولانی نیز به همین ترتیب آب و کربو هیدرات میل کنید.

غذاهایی که برای این ورزشکاران مناسب است.
با وجود توضحات گفته شده یک ورزشکار نیاز دارد منابع کربوهیدرات زیادی میل کند.
غذای قبل از ورزش ( صبحانه ) بهتر است ؛ نان و پنیر -  عدسی  – ۱ یا ۲ عدد تخم مرغ  -  نان و حلیم کم روغن باشد.
در حین ورزش: نان و مربا و چای – آب میوه و کیک – قهوه ( ۱ تا ۲ فنجان مجاز است ) و  بیسکویت و …. باشد.
پس از ورزش ، به عنوان ناهار بهتر است ؛ پلو کم چربی -  کباب( با گوشت کم چربی) – ماکارانی با گوشت کم چربی یا با سویا – نان و لوبیای پخته و یا کنسرو ماهی تن روغن گرفته و نان ، مناسب است.
در همه این غذاها منابع کربوهیدراتی باید چند برابر گوشت یا منابع پروتئینی باشد و خیلی کم چربی تهیه شود . بدین ترتیب قوای خود را به سرعت به دست می آورید و برای ورزش بعدی ذخایرغنی تری دارید . در عین حال غذا سریع هضم شده و به دلیل کم چرب بودن ، زیاد در معده نمی ماند .

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

خاصیت های باورنکردنی اسفناج

امروزه مردم بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای آسیایی و اروپایی از اسفناج نه تنها برای عطر و طعم دلنشین‌اش بلکه به خاطر خواص غذایی و درمانی که دارد در وعده‌های غذایی خود به‌ویژه غذای کودکان و نوجوانانشان استفاده می‌کنند.

 

دکتر رضا حشمت، درمانگر طب سنتی چین برخی از خواص درمانی اسفناج را از دیدگاه طب سنتی چین با ما درمیان می‌گذارد.

 

۳ بار در هفته اسفناج بخورید


 

از دیدگاه طب سنتی چین، اسفناج گیاهی است که طبیعتی خنک و ملین دارد بنابراین مصرف آن در افرادی که دچار اختلال در عملکرد دستگاه گوارش هستند یا با کندی حرکت روده‌ها مواجهند بسیار ضروری است، زیرا این سبزی مغذی می‌تواند بهترین دارو برای درمان یبوست به‌ویژه در افراد می‌انسال و کهنسال باشد. علاوه‌بر این اسفناج توسط درمانگران طب سنتی چین به‌عنوان یک غذای دارویی در درمان بیماران مبتلا به دیابت و افرادی که دچار خستگی، ضعف و سرگیجه هستند، تجویز می‌شود.

 

اسفناج مرهم بیماری‌های گوارشی


 

اسفناج یکی از بهترین غذاهای دارویی برای افرادی است که دچار کم‌خونی هستند.

درمانگران چینی اسفناج را بهترین مرهم برای بیمارانی می‌دانند که کم‌خونی آن‌ها ناشی از خونریزی‌های گوارشی است. به‌عنوان مثال افراد مبتلا به هموروئید یا بواسیر یا افرادی که مبتلا به خونریزی معده یا زخم‌های معده هستند می‌توانند اسفناج در سبدغذایی خود قرار دهند. مصرف این سبزی به تنهایی یا در کنار موادغذایی دیگر می‌تواند تاثیر زیادی در خون‌سازی و جبران کم‌خونی ناشی از خونریزی‌های گوارشی داشته باشد.

 

 

چگونه خواص اسفناج را حفظ کنیم

 

برای حفظ خواص و مواد مفیدی که در اسفناج وجود دارد هرگز آن را آب‌پز نکنید. قرار دادن این سبزی هنگام شست‌وشو درون آب یا پختن آن به وسیله آب، موجب از بین رفتن خواص مفید و ویتامین‌های آن می‌شود. بهترین راه‌حل آن است که اسفناج را تفت دهید. می‌توانید برای این کار از مقدار بسیار اندکی روغن استفاده کنید. ترکیب اسفناج با انواع گوشت‌های قرمز در وعده غذایی بهترین و مفید‌ترین ترکیب‌هاست زیرا خواص مفید اسفناج در کنار گوشت قرمز بهتر جذب بدن می‌شود.

  

در چه شرایطی اسفناج نخوریم


 

گاهی پیش می‌آید، بدنمان در شرایطی قرار دارد که مصرف برخی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه نیز ممکن است برای آن مضر باشد. اسفناج نیز از این امر مستثنا نیست. زمان‌هایی پیش می‌آید که باید از مصرف این گیاه مفید و شفابخش پرهیز کرد.

 

افراد مبتلا به اسهال نباید اسفناج مصرف کنند زیرا اسفناج به‌دلیل خاصیت ملین بودنش موجب تشدید اسهال می‌شود.

 

زیاده‌روی در مصرف اسفناج موجب بروز آکنه در برخی از افراد می‌شود. بنابراین همواره باید نه تنها در مصرف اسفناج بلکه در مصرف هر ماده غذایی تعادل را درنظر داشت.

 

نکات طلایی درباره اسفناج

 

با دانستن این نکات بهتر می‌توانید از ارزش‌های غذایی اسفناج و تاثیر آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف بهره‌مند شوید.

 

درمانگران طب سنتی اسفناج را مفید‌ترین سبزی برای درمان بیماری‌های کبد و معده می‌شناسند و آن را به بیمارانشان تجویز می‌کنند.

 

خوردن اسفناج به تنهایی یا تهیه سالاد با کمک برگ‌های سبز آن در درمان یبوست و کندی عملکرد روده‌ها موثر است.

 

اسفناج موجب تقویت چشم و افزایش قوه بینایی در افراد می‌شود، بنابراین مصرف آن در دوران نوجوانی و می‌انسالی بسیار توصیه می‌شود.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

شکم پرکن های مفید و سالم !!

به گزارش تکناز ، غذاهای متفاوتی هستند که معده ما را پر می کنند اما گاهی مجبوریم تا از غذاهایی استفاده کنیم که برای مدت زیاد ما را سیر نگه دارند و در نتیجه ما کمتر احساس گرسنگی می کنیم و شاید این امر به لاغری شما کمک نیز بکند.

فرنی:

فرنی ها و حریره ها باعث می شوند تا کربوهیدراتی که درون آن ها است به آرامی رها شده و وارد خون شما می شوند و شما را سیر نگه می دارند. بهتر است تا از این ماده در صبحانه تغذیه کنید و این به شما کمک می کند تا از غذای ساعت 11 جلوگیری شود.
 


 


پاپ کرن:

اگر به دنبال یک تغذیه سالم در هنگام انجام کارهایتان می گردید باید بدانید که بهترین انتخاب می تواند پاپ کرن باشد. این تغذی سالم مقدار زیادی فیبر دارد و همچنین از چربی کمی هم برخوردار است اما مهمترین نکته آن این است که معده شما را پر میکند و نمی گذارد تا بیش از حد غذا بخورید. فوایدی که در 25 گرم پاپ کرن وجود دارد خیلی بیشتر از فوایدی است که در همین مقدار چیپس یا شکلات وجود دارد.


 


 


سیب:

کمتر کسی وجود دارد که از فواید سیب چیزی نداند. همانطور که می دانید سیب یک منبع سرشار از فیبر است و همین برای بدن یک مزیت بزرگ است. محققان به این نتیجه رسیده اند که خوردن یک سیب 20 دقیقه قبل از وعده غذایی باعث می شود تا مقدار غذایی که مصرف می کنید کمتر باشد. همچنین به واسطه فیبر معده شما را پر کرده و گرسنگی را از شما دور می کند.


 


 


پرتقال:

پرتقال و دیگر میوه های نارنجی از دسته میوه های بسیار مفید برای بدن هستند که در دور کردن گرسنگی از شما نیز بسیار موثراند. این میوه ها تا دوبرابر بیشتر از موز معده شما را پر میکنند و همان مقدار کالری را نیز به بدن شما وارد می کنند. پرتقال ها از 86 درصد آب تشکیل شده اند و محققان به این نتیجه رسیده اند که میوه هایی که مقدار زیادی آب دارند بدون اینکه به بدن شما کالری وارد کنند انرژی را وارد لازم را وارد بدن شما می کند.


 


 


 

تخم مرغ:

تخم مرغ ها موادی هستند با کالری بالا و شاید برای این لیست خیلی جالب نباشند اما به دلیل پروتئین زیادی که دارند باعث می شوند تا برای یک مدت طولانی احساس سیری بکنید و دیگر لازم نیست تا غذاهای اضافه در طول روز بخورید. بهتر است تا از تخم مرغ ها در هنگام صبح استفاده کنید.


 

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

فواید گیاه والک چیست؟


 

متخصص داروسازی گیاهی گفت: تحقیقات نشان داده است كه گیاه والك ناراحتی های دستگاه هاضمه و گوارش را رفع می كند.

 

ایشان افزود: والك ، گیاهی از خانواده لیلیاسه و شبیه  سیر است اما بوی آن ملایم تر و طعم آن شیرین تر از سیر است.

 

این عضو هیات علمی موسسه طب اسلامی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: والك، نوعی سبزی صحرایی و دارای برگ های بلند و نوك تیز و دم برگ بلندی است كه برای تصفیه خون، مفید است.

 

شجاعی گفت: این سبزی همچنین موجب كاهش كلسترول خون و كاهش خفیف سطح قند خون می شود.

 

وی، خواص آنتی اكسیدانی، ضد میكروبی و مهار تجمع پلاكت را از دیگر خواص والك برشمرد و افزود: گیاه والك می تواند برای مشكلات قلبی و عروقی مفید باشد.

 

متخصص داروسازی گیاهی اظهار داشت: هرچند تماس با گیاه والك می تواند برخی حساسیت های پوستی را ایجاد كند اما درعین حال پمادهای ساخته شده از عصاره این گیاه در درمان برخی از بثورات -دانه های- پوستی و كورك -نوعی جوش بزرگ پوستی- تاثیرگذار است.

 

شجاعی خاطرنشان كرد: والك كه در خارج از كشور به آن سیر خرسی می گویند ، پیاز زیرزمینی شبیه سیر دارد و در مناطق كوهستانی مانند رشته كوه های البرز و در مناطق فشم، همدان و كرمانشاه می روید.

 

وی یادآور شد: این سبزی صحرایی را فقط در فصل بهار می توان جمع آوری كرد اما می توان از سبزی خشك این گیاه نیز استفاده كرد اما در این حالت توصیه می شود از روش سایه خشك یا فریز برای نگهداری آن استفاده شود.

 

متخصص داروسازی گیاهی گفت: بهترین حالت استفاده از والك ، بصورت تازه است كه در مناطق گوناگون كشور به عنوان سبزی خوردن و گاهی در طبخ غذاها مانند كوكو بكار گرفته می شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3166
  • کل نظرات : 861
  • افراد آنلاین : 277
  • تعداد اعضا : 2212
  • آی پی امروز : 653
  • آی پی دیروز : 591
  • بازدید امروز : 102,339
  • باردید دیروز : 152,522
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 940,700
  • بازدید ماه : 940,700
  • بازدید سال : 1,929,254
  • بازدید کلی : 15,208,375
  • کدهای اختصاصی